Warszawskie 11bit studios wyjątkowo ostrożnie dawkuje informacje
dotyczące następnej produkcji studia. Frostpunk, początkowo znany pod roboczym
tytułem Industrial, pod koniec września został oficjalnie ogłoszony światu króciutkim
teaserem autorstwa Platige Image i dosłownie paroma akapitami fabularnego
wprowadzenia. Wiemy, że 11bit studios zabierze nas w wyprawę do skutego lodem, autorskiego świata, w którym wykorzystanie pary stało się naturalną przeciwwagą
dla wszechobecnej zmarzliny. Wiemy, że umieszczając gracza w ekstremalnych
warunkach, twórcy This War of Mine znów chcą zmusić go do podejmowania
emocjonalnych i często tragicznych w greckim znaczeniu wyborów, „kładąc pod mikroskop ludzką naturę”. Wiemy tyle, że nic nie wiemy. Wyszperałem więc w sieci parę niepublikowanych jeszcze nigdzie indziej informacji o Frostpunku, między innymi o jego platformach docelowych oraz momencie premiery następnych trailerów, a następnie skompilowałem
je z paroma danymi pasującymi do zapowiadanego klimatu produkcji. Efekt? Frostpunk w liczbach.
192 890 wyświetleń
Taką liczbę wyświetleń w ciągu niecałych trzech miesięcy zgromadził trwający 56 sekund teaser autorstwa Platige Image, z którego wywodzi się niemal-oscarowy Tomasz Bagiński. Prawie połowę z tego, czyli aż 80 tysięcy przybyło w pierwszy dzień od udostępnienia. Animacja PI oszczędnie wprowadza w mroźny klimat produkcji, zasadniczo składając się z jednego długiego ujęcia, przyozdobionego recytacją fragmentu wiersza Thomasa Campiona - Now Winter Nights Enlarge. Z forum dla inwestorów 11bit można dowiedzieć się, że autorzy Frostpunku podpisali z Platige Image umowę na 3 animacje, włącznie z powyższą, więc czekają nas jeszcze dwie wizualne uczty, podobno bardziej rozbudowane i obfitsze w treści. Wstępnie pierwszy z nich miał być udostępniony jesienią, ale trwają narady nad tym, czy to optymalny marketingowo termin. Za parę dni zapadnie ostateczna decyzja.6 000 000 mln zł
Ta zaokrąglona sumka to całościowy budżet produkcji. Z tego niemałego tortu 4 miliony zostaną wykrojone na samą produkcję gry, a ponad 2 miliony wspomogą kampanię marketingową Frostpunk. Potwierdza to status najnowszej produkcji Warszawiaków jako gry AAA, tworzonej przez studio postrzegane jako "indycze". Dla porównania, według słów samego szefa 11bit studios, Grzegorza Miechowskiego, do momentu steamowej premiery This War of Mine kosztowało "nieco poniżej dwóch milionów". Za wzrostem kosztów produkcji pójdzie również wzrost również ceny Frostpunk do rozsądnego w takim przypadku pułapu ponad 20 dolarów za sztukę.
100 000 lat
Według szacunków naukowców tak długo trwało najdłuższe zlodowacenie w plejstocenie. Znaczną część strefy umiarkowanej Ziemi, Amerykę Północną, część Europy, Syberię oraz Argentynę pokrywały wtedy ogromne lodowce kontynentalne. 11bit studio nie zamierza być podobnie minimalistycznie i przedstawi we Frostpunk autorski świat całkowicie pokryty lądolodem. Zapowiada również, iż w razie sukcesu Frostpunk może rozwinąć się w uniwersum, całą serię gier, więc podobny zapas czasu może się przydać, żeby pokazać kolejne etapy dostosowywania się społeczeństwa do świata skutego lodem. Na razie nie jest do końca pewne, jak długo trwa tam epoka lodowcowa - zaskoczyła ludzi znienacka, czy zdążyli się już do niej nieźle przystosować? "I cannot tell you yet" ~~ Maciej Sulecki.
2113 lajków
Tyle uniesionych w górę kciuków zebrał fanpage Frostpunk na Facebooku. Jak na jeden króciutki teaser zebrała się tam całkiem pokaźna grupa ludzi oczekujących nadejścia wiecznej zmarzliny. Lawina lajków ruszy ponownie, gdy developerzy udostępnią dwa kolejne trailery stworzone przez Platige Image. Ciekawostką jest fakt, że fanpage skupiający "tajlandzką społeczność" Frostpunk zebrał całe 35 lajków. Zapewne głównie dzięki przywoływanemu tutaj do znudzenia This War of Mine i powiązanemu z nim lokalizacyjnemu projektowi Babel 11bit studio zdobyło zaufanie daleko wykraczające poza krajowe podwórko.
około 60 r. n. e
W I wieku nasz ery powstała bania Herona z Aleksandrii, uznawana za pierwsze urządzenie w dziejach ludzkości zamieniające parę na pracę fizyczną. Bania nie miała wtedy wprawdzie jeszcze zastosowania praktycznego, ale udoskonalone technologie tego rodzaju mają pasować do uniwersum Frostpunk jak Steam do Valve, stanowiąc naturalną przeciwwagę dla wszechobecnego zlodowacenia. Woda w stanie gazowym będzie produktem ubocznym uzyskiwania wody w stanie ciekłym, ale jako źródło energii para może okazać się kluczowa do przetrwania w świecie wykreowanym przez 11bit. Nie wiadomo jednak jeszcze, jakie tłoki wprawi w ruch.
70 osób
Według strony studia taką ilość pracowników zatrudnia obecnie "małe" 11bit. Już w czerwcu zeszłego roku bezpośrednio nad Frostpunkiem pracowało 10-15 pracowników. Obecnie prawdopodobnie wiele się zmieniło - wtedy 11bit studios twierdziło jeszcze chociażby, że Industrial-Frostpunk nie będzie survivalem. Po sukcesie This War of Mine studio znacząco powiększyło stan osobowy - adekwatnie do tego we Frostpunku można oczekiwać o wiele więcej zawartości niż w TWoM.
1070 dni
Minęły prawie 3 lata, odkąd jeden z najbardziej znanych survivali, DayZ, wszedł w fazę wczesnego dostępu. O planach wprowadzenia płatnej bety do Frostpunk niczego nie wiadomo, a jedynym, co łączy obydwie produkcje, jest popularny ostatnimi czasy gatunek. Gdzieniegdzie pierwszy teaser produkcji 11bit reklamowany był nawet jako "survival horror", ale to wnioski raczej na wyrost - gra ma budzić raczej "dreszczyk emocji" niż przerażenie lub smutek. W warstwie rozgrywki wiadomo jedynie, iż istotą gry mają być trudne wybory o moralnym posmaku. Zarządzanie niezbędnymi do przeżycia zapasami, podstawa This War of Mine, tutaj ma zejść na dalszy plan, zepchnięte z piedestału przez warstwę strategiczną. Czego będzie ona dotyczyć (ogrzewanie ludzkich siedzib? zarządzanie parą?) pozostaje jednak na razie słodką tajemnicą developerów. W każdym razie 11bit studio samo deklaruje, że celuje w hardcorowe'ych graczy i planuje dostarczyć tym razem bardziej grę niż doświadczenie.
0°C
W tej temperaturze woda przechodzi ze stanu ciekłego w stały, który w świecie Frostpunk stał się dominującą formą występowania H₂O. Zupełnym zbiegiem okoliczności tą samą cyfrą można również podsumować ilość udostępnionych do tej pory fragmentów realnej rozgrywki. Nie wiadomo, czy z perspektywy pierwszej osoby będziemy oglądać osadzającą się na nosie kupkę śnieżnego puchu, komenderować z góry odcinającymi się na tyle bieli sylwetkami, czy obserwować je z boku, jak w Wiadomej Grze o Wojnie. Jedyną zapowiedzią dotyczącą oprawy jest skontrastowanie barw ciepłych, którymi odmalowane będą relikty przedglacjalnej cywilizacji, z chłodnymi kolorami lodowej pustyni.
2017
Żadna gra nie pasowałaby do zimowej premiery tak jak Frostpunk, ale to skojarzenie okazuje się błędne - premierę tytułu studio zapowiada na II kwartał przyszłego roku, czyli w okresie od kwietnia do czerwca 2017stego. Podstawową platformą, na którą tworzony jest Frostpunk jest PC, i to ta wersja jest dla 11bit priorytetowa. Warszawiacy zapowiadają również porty na PS4 oraz Xbox One, w intencji studia najlepiej wypuszczone równocześnie z wersją PeCetową, ale jeżeli wystąpiłyby jakieś związane problemy z nimi, np. opóźnienie certyfikacji, to nie przesuną ogólnej premiery i wypuszczą najpierw wersję PeCetową, a dopiero potem porty konsolowe. Na razie pozostaje nam ubrać ciepłe czapki uchatki, wsłuchać się w gwizd pary uciekającej z czajnika i nie zamarznąć, czekając na premierę Frostpunk.
Producent: 11bit studios
Poprzednie gry studia: seria Anomaly, This War of Mine
Platformy: PC, Mac, Linux, porty konsolowe równocześnie bądź później
Data wydania: II kwartał 2017
Gatunek: survival-?
Strona WWW: Frostpunk
Obrazy wykorzystane w zapowiedzi pochodzą ze stron 11bit studios, Apple-user.pl oraz Polygon.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz